Д оклад на Сената предупреждава за „дълбока и трайна криза“ във френската автомобилна индустрия и предлага осемнадесет мерки за спиране на нейния упадък. Сенаторите се застъпват по-специално за въвеждането на клаузи за местно съдържание в превозните средства, продавани в Европа, и за отлагане на забраната за продажба на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене след 2035 г.
Документът, представен от Ален Кадек и Доминик Естрози Сасоне, извежда някои обезпокоителни изводи: 20% спад в продажбите на леки автомобили от началото на пандемията, срив на френския дял в европейското производство (-12% между 2000 и 2020 г.) и деиндустриализация, свързана с две десетилетия релокиране на производството. Ситуация, която заплашва 800 000 работни места в сектора, половината от които са в подизпълнителите.
Това предупреждение идва в момент, когато големите производители дават все повече и по-тревожни признаци на нестабилност.
Stellantis спря временно няколко завода във Франция (Поаси, Сошо, Мюлуз), позовавайки се на „труден“ европейски пазар. Същевременно групата обяви инвестиция от $13 млрд... в Съединените щати. Renault, от своя страна, проучва съкращения на работни места предвид „пазарната несигурност“.
Сенаторите посочват две основни причини: свиването на търсенето и конкуренцията от неевропейски производители, особено китайски. В отговор на това, те препоръчват да се изисква поне 80% от автомобилните компоненти, продавани в Европа, да се произвеждат местно, включително 40% от батериите до 2035 г. Докладът призовава и за отлагане на забраната за продажба на нови автомобили с ДВГ, позиция, споделяна от германския канцлер Фридрих Мерц.
Тази мярка, считана за необходима за постигане на европейските климатични цели, би представлявала риск за производителите, „хванати в крачка“ между екологичния преход и икономическия натиск, според сенаторите.